Moja filozofia nauczania

Kształcenie szczęśliwych gitarzystów

Uważam, że granie na takim pięknym instrumencie jakim jest gitara, może przynosić radość, satysfakcję i szczęście na każdym etapie nauczania, bez względu na wiek i wytyczone cele.

Niewiele osób jednak takie cele sobie stawia. Niewielu jest też szczęśliwych gitarzystów, szczególnie w początkowym etapie nauki.

W dzisiejszych czasach, w świecie nastawionym na łatwe i szybkie osiąganie wszystkiego, czego się chce i czego się pragnie, nauka gry na gitarze nie jest łatwa.

Mamy dziś tabletki na wszystko i wszechobecne błyskawiczne kursy pt. „Zostań grafikiem w weekend”, szybkie zakupy i szybką dostawę.

To sprawia, że wielu ludziom wydaje się, że wszystko można osiągnąć łatwo i szybko.

Trudno przyjąć, że pewne piękne rzeczy takie jak gra na instrumencie, tak jak budowanie prawdziwych relacji międzyludzkich wymagają czasu, wytrwałej pracy i dyscypliny.

chłopcy grający na gitarze

 

Potrzeba również determinacji, dobrego nastawienia i kształtowania dobrych nawyków.

Każdy chętnie zostałby mistrzem od razu! Nikt nie chce zostać mistrzem powoli.

Uczę ponad 30 lat. Widzę, że największe pułapki, które zmniejszają efektywność kształcenia to:

  • Brak celu i planowania
  • Brak systematyczności pracy ucznia
  • Nieefektywne lub niewłaściwe metody ćwiczenia
  • Utrwalanie niewłaściwych nawyków
  • Błędy po stronie nauczyciela

Zdecydowanie zbyt mało uwagi poświęca się wpajaniu właściwych – efektywnych metod ćwiczenia, sposobom motywowania się, oraz nauce planowania i wyznaczania celów.

Z nauką gry na instrumencie czasami bywa tak jak z innymi ważnymi osiągnięciami w życiu:
Najpierw musisz mieć cel, oraz plan jak ten cel osiągnąć!

Ludzie bez planu i celu - nigdy nie będą szczęśliwi, bo nie wiedzą dokąd zmierzają. Nie będą potrafiły również podejmować odpowiednich kroków, aby te cele osiągnąć.

Nie wiedząc co i jak masz robić, lub robiąc to nie tak, szybko się zniechęcisz i nie będziesz mieć motywacji, aby kontynuować.

To trochę tak, jak zdobywanie bliżej nieokreślonego szczytu po omacku… Bez mapy, szlaku, czy przewodnika. Bardzo szybko można się zniechęcić i zrezygnować!

Kiedy zaakceptujesz, że gra na instrumencie jest procesem długoterminowym i wymaga wyznaczenia celów, planowania, pracy a także zaangażowania i wytrwałości, będziesz w zupełnie innej sytuacji!

Nie tylko będziesz wiedział dokąd zmierzasz, ale na podstawie zrozumienia samego procesu, czyli tego, że trzeba codziennie powtarzać zwykłe czynności, będziesz wytrwały w uczeniu się .

Poprzez wytrwałe i systematyczne stawianie małych kroków, będziesz potrafił pokonywać różne przeszkody budując nie tylko dobre nastawienie ale i wyższą samoocenę.

Zaakceptujesz naukę gry na gitarze, jako konsekwentne poprawianie błędów, a nie ich brak.

Dodatkowo zauważysz, że ćwicząc grę na instrumencie wykształcisz cechy charakteru, które przydadzą ci się w codziennym życiu, takich jak dyscyplina, wytrwałość, samokontrola.

Zrozumiesz, że najlepsza motywacja pochodzi z wewnątrz i jest rezultatem, albo raczej efektem, niejako „produktem ubocznym” dyscypliny, swojej własnej pracy i radości wynikającej z uświadamiania sobie swoich postępów, a nie czynników zewnętrznych! Największą nagrodą jest jednak to, że zaczniesz grać rzeczy, które kochasz i chcesz zagrać! Trudno o większą motywację do wyznaczania i osiągania kolejnych muzycznych celów!

Tak właśnie myślą wszyscy ludzie sukcesu.W zasadzie taki sposób myślenia, można by zamknąć w pięciu krokach które przedstawiam na poniższej grafice:

 

okrąg

 

Oto Pięć Zasad Gitarowego Sukcesu.

Dobry nauczyciel powinien być fachowcem. Powinien zawsze dostosować wiedzę do poziomu swoich uczniów. Ale oprócz wiedzy merytorycznej powinien jeszcze zapewnić uczniom wsparcie, polegające na:

  • Wpojeniu definicji dobrego ćwiczenia,
  • Wsparciu emocjonalnym i mentorskim.
  • Uczeniu nieskomplikowanych strategii ćwiczenia - łatwych do wdrożenia i zapamiętania.
  • Pokazywaniu sposobów radzenia sobie w obliczu trudności i niepowodzeń i wreszcie na wskazywaniu właściwej drogi.
  • Pomocy w kształtowaniu nowych nawyków i postaw niezbędnych do osiągania celów.
  • Wreszcie na pomocy w dostrzeganiu postępów i budowaniu repertuaru.

Właśnie takie rozumienie nauki gry na instrumencie staram się wdrażać w moim procesie dydaktycznym.

Materiały dydaktyczne dotyczące różnych problemów i zagadnień związanych z nauką gry znajdują się na moim kanale YouTube na playliście „Pan od gitary mówi wprost”

https://youtube.com/playlist?list=PLtkUFM7dX675i7swsPZ5X-m4VJto-CDCp